Wednesday, March 20, 2013

Diet oh Diet

Berat badan dah bertambah dengan gembira sekali, tanpa menunjukkan tanda-tanda utk turun...Lagi 3kg akan sama dengan berat sebelum melahirkan ammar..waaa...stress2..huhuhu...

Bila teringin nak makan produk kuruskan badan, hubby larang..hukhuk..
bila tanya mak, "cimas macam xxxxx yg dalam tv tu?" Mak gelak-gelak sambil cakap "tak la.."
sebab tangan anaknya ni dah sedia nak cubit kalau mak cakap ye..hukhuk..x boleh terima kenyataan anak dia ni..huhuhu..

So, dah mula rancang-rancang untuk diet..x boleh drastik sangat sebab rasa mcm x ready..huhu..yang dah mula dibuat ialah..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

minum kopi senyum...(intan kata, mak dia kata, ustazah norbahyah kata boleh kurus minum kopi ni)
yes! boleh minum sesuatu yang saya suka iaitu kopi :D

Pastu, yang belum terlaksana:-
1) Diet atkins
Makan protein je-ikan, ayam, tauhu. tempe, sayur2..no no to karbohidrat..huhu..berjaya 3 hari je kot...

2) Diet putih telur
http://tipsdietsehataman.blogspot.com/2013/01/hmmm-telur-dapat-menurunkan-berat-badan.html
Ada yang makan 5 biji putih telur (rebus) untuk sarapan..hmm..mcm menarik..tapi kuning telur nanti nak buat apa?cookies kuning telur atau kek ni?pastu jangan2 termakan jugak cookies/kek tu..hancur diet..huhu..
Tapi boleh dicuba juga ni..nanti ajak hubby beli telur banyak2 la :p

3) Puasa sunat banyak-banyak
Allah..moga diberi kakuatan..bagus juga kan..cara terbaik untuk kawal nafsu ialah puasa :) Nak3.. :D
Ni kalendar puasa sunat..jom.. :)



Apapun, kene mujahadah..disiplin yang tinggi nak lawan nafsu makan..


Jom diet ramai-ramai :D  Nanti bila berat badan ideal, insyaAllah lebih sihat, lebih kuat..kan Allah cinta mukmin yang kuat :)
Allah bantu..insyaAllah.. :)


No comments: