Posts

Showing posts from October, 2012

Sedikit Ujian Sejuta Rahmat Tuhan

Bismillahirrahmanirrahim..

"Sungguh benar, andai kita redha terhadap ujian yang Allah berikan kepada kita, Allah akan beri ganti yang lebih baik dari itu"
Beberapa tahun lalu, saya  punya seorang sahabat yang pernah berkata dia tidak pernah besedih andai kehilangan sesuatu kerana dia yakin Allah akan ganti dengan yang lebih baik. Saat mendengar itu, saya terkesima..kerana saya sering merasa sedih atas kehilangan sesuatu...

Masa berlalu..kehidupan saya dalam tanganNya, Tuhan Yang Maha Baik..susah senang ujian dariNya saya lalui, sambil berusaha belajar dari setiap yang berlaku...ujian kehilangan kadangkala menjengah, dan saya usaha bersabar, redha dan mengharapkan bantuan dari Allah..Alhamdulillah, saya makin mengerti dan dapat rasakan apa yang sahabat saya ungkapkan suatu waktu dulu.. :) Terima kasih, sahabat..

Andai dapat saya kongsikan, baru-baru ini pengasuh anak saya menghilangkan diri..saya juga kehilangan telefon saya..Hmm..bila berdepan situasi ini, saya merasa sediki…

Salah hormonkah?

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya akan sangat selalu beremosi bila datang bulan, waktu mengandung, waktu berpantang...air mata, emosi berkecamuk..saya x suka diri saya waktu2 macam tu.. ok, secara scientific, sebab perubahan hormon...and that's it..how to cure?entahlah...

Tapi, bila difikir kembali, sampai bila nak salahkan hormon? Bukankah Allah itu Maha Berkuasa berbanding hormon dalam badan saya ni? Saya terasa sangat tentang perkara ni bila dengar penerangan seorang ustazah dalam radio ikim baru-baru ni...

Ustazah anjurkan untuk selalu berzikir dengan zikir nabi Yunus
"Laailahailla anta, subhanaka inni kuntu minazzolimin
Tiada Tuhan selainMu (Allah), Maha Suci Engkau (Allah), sesungguhnya aku termasuk orang2 yang zalim..

Semoga dengan zikir ini, Allah lapangkan diri kita dari segala rasa yang membelenggu kita dari berbuat kebaikan...

Kata ustazah lagi, manusia itu menjadi hina dalam 4 keadaan:-

1) Apabila manusia menurut hawa nafsu
2) Apabila manusia menurut godaan s…

Anak-anakku...

Bismillah..

Sudah 2 minggu ammar dan amirul dihantar ke taska ummi..tapi mereka masih belum serasi..menangis waktu dihantar..aduh, ibu menangis dalam hati juga setiap hari..

Tapi, biasanya ammar kelihatan riang di petang hari bila ibu menjemput pulang..Kata ummi, ammar paling suka bila berdiri ramai-ramai dan berzikir..alhamdulillah, ni sebab utama an amirul ke taska ummi..adik je menangis bila nampak ibu..hmm..Ya Allah, permudahkanlah..

Bila di rumah, ammar mudah jadi pemarah..semua orang dimarahnya..semalam, ibu x sihat, diam jela bila dia marah2..akhirnya, dia datang kat ibu dan cakap,
"Ibu, ammar tak nak pegi annur (taska ummi)..ammar nak duk rumah je".. Pagi ni pun, dia salam ibu dan ayah di rumah, as if dia nak nak duduk rumah bila ibu dan ayah pergi kerja..
Mungkin emosi dia masih tak stabil, sebab tu dia mudah marah..Nak, ibu doakan Allah beri ketenangan ke dalam hati ammar ye..ammar happy-happy je ye sayang..nanti Allah sayang, nabi sayang, ibu sayang, ayah sayang,…