Salah hormonkah?

Bismillahirrahmanirrahim...

Saya akan sangat selalu beremosi bila datang bulan, waktu mengandung, waktu berpantang...air mata, emosi berkecamuk..saya x suka diri saya waktu2 macam tu.. ok, secara scientific, sebab perubahan hormon...and that's it..how to cure?entahlah...

Tapi, bila difikir kembali, sampai bila nak salahkan hormon? Bukankah Allah itu Maha Berkuasa berbanding hormon dalam badan saya ni? Saya terasa sangat tentang perkara ni bila dengar penerangan seorang ustazah dalam radio ikim baru-baru ni...

Ustazah anjurkan untuk selalu berzikir dengan zikir nabi Yunus
"Laailahailla anta, subhanaka inni kuntu minazzolimin
Tiada Tuhan selainMu (Allah), Maha Suci Engkau (Allah), sesungguhnya aku termasuk orang2 yang zalim..

Semoga dengan zikir ini, Allah lapangkan diri kita dari segala rasa yang membelenggu kita dari berbuat kebaikan...

Kata ustazah lagi, manusia itu menjadi hina dalam 4 keadaan:-

1) Apabila manusia menurut hawa nafsu
2) Apabila manusia menurut godaan syaitan
3) Apabila manusia tidak melakukan ihsan
4) Apabila manusia merasa putus asa dari rahmat Allah..

Kesilapan itu biasa dilakukan oleh manusia biasa yang tidak maksum, namun janganlah kita terus hanyut dalam keadaan tersebut..Mari berlari dalam dakapan kasih sayang, ampunan dan rahmat Allah yang luas.. InsyaAllah..

Mujahadah! Allah bantu...

Alhamdulillah...

Ummu Ammar :)

Comments

Popular posts from this blog

Kelahiran anakanda ke-2, Muhammad Amirul bin Rahman :)

28 tahun bernafas di bumi Tuhan...